Topp 10 program För Årsredovisning 2024

Här hittar du de 10 bästa programmen för årsredovisning som finns på marknaden idag. Vi på Programguiden har testat, jämfört och analyserat en mängd programvaror både för dator och i molnet för att kunna presentera den här listan. Vi hoppas och tror att du med hjälp av våra recensioner kan hitta det program som passar perfekt in i din eller din organisations verksamhet.

Alla aktiebolag och ekonomiska föreningar måste varje år ta fram en årsredovisning. Den avslutar den löpande bokföringen och innehåller framför allt balansräkning och resultaträkning. Behöver du ett program för årsredovisning eller en tjänst på nätet med fullt fokus på just den här delen? Eller vore det smidigt med ett program som innehåller både bokföring och kanske också löner och fakturering? Det finns separata mjukvaror men det är vanligare med mer kompletta paket.

Vi har jämfört program för årsredovisning utifrån ett antal parametrar. Vårt fokus har varit på själva momentet att sammanställa uppgifter och slutföra årets bokföring. I varje recension här på sidan presenterar vi fakta tillsammans med fördelar och nackdelar.

Vilket är det bästa programmet för årsredovisning?

De flesta program för ekonomisk redovisning i allmänhet innehåller samma delar. Det är inte så konstigt eftersom kraven på den ekonomiska redovisningen är desamma för alla företag. Varje företag ska ta fram momsredovisningar, årsrapporter, med mera.

Med ett komplett program för ekonomisk redovisning har du funktioner för bokföring, löner, skatter med mera samlat på en plats. Eftersom bokföringen redan finns med i systemet är det då också enkelt att ta fram årsrapporter när det är dags för det.

När vi har undersökt och jämfört dessa mer kompletta mjukvaror för vår topplista har vi identifierat några saker som de mest populära tjänsterna har gemensamt. Det handlar bland annat om:

• Enkelt att köpa till / ta bort moduler vid behov
  • Automatiska kopplingar till myndigheter, till exempel Skatteverket
  • Månadsvis betalning med mycket kort eller ingen uppsägningstid
  • Finanstjänster för factoring och liknande
  • Automatisk överföring till bokföringen av alla transaktioner (löner, kvitton, med mera)

Gör årsredovisning själv – så här fungerar det

Många företagare tar hjälp av redovisningskonsulter för bokföring och rapporter. Anledningen är dels praktisk, dels ekonomisk. Det finns dock inget krav på att du som företagare ska ta hjälp av en konsult. Du kan göra årsredovisningen själv.

I vår genomgång av program för årsredovisning hittar du flera program i molnet som hjälper till med årsrapporter. Dessa program handlar endast om årsredovisning, inget annat. Idén med dessa är att du som sköter din bokföring själv ska ha ett enkelt sätt att göra årsrapporter när det är dags för dem.

Hur fungerar de här tjänsterna på nätet? Vad kan du få hjälp med när du ska göra din årsredovisning på egen hand? Lite översiktligt ingår följande:

• Import av bokföringsdata från andra system
  • Underskrift elektroniskt med BankID
  • Kundtjänst via alla vanliga kanaler
  • Komplett redovisning med bolagsstämmoprotokoll och fastställelseintyg
  • Skatteuträkning preliminärt

Kan du göra en årsredovisning helt själv, helt utan hjälpmedel, mjukvaror eller tjänster på nätet? Det är alltid ett alternativ, men det är förmodligen inte ett bra alternativ. Det krävs en hel del jobb med att ta fram rapporter och dessutom måste du följa lagstiftning till punkt och pricka i varje skede.

program för årsredovisning online
Årsredovisning online – bästa programmen