Topp 10 bästa Ärendehanteringssystem 2024

Den här sidan på sajten Programguiden består av en lista över de 10 bästa ärendehanteringssystemen just nu. Listan är resultatet av noggranna jämförelser och analyser. Vi hoppas att du lättare hittar rätt med det urval vi kan presentera. Här på sidan presenterar vi även en guide till hur du kan hitta det optimala ärendehanteringssystemet för ditt företags behov.

Det finns många fördelar med att jobba med system för ärendehantering i företaget. En stor fördel är ökad kundnöjdhet. När all information om kunder och leverantörer är samlad på en plats kan alla ärenden behandlas snabbare och dessutom på ett enhetligt sätt. Det minskar risken för missförstånd och gör kommunikationen rakare.

En annan fördel är ökad effektivitet. Ett ärendehanteringssystem kan minska risken för dubbelarbete. Med checklistor, rutiner och sätt att prioritera kan hantering av klagomål, uppsägningar, frågor och annat skötas effektivt sett till både tid och pengar.

Bästa ärendehanteringssystem

Det räcker med en snabb sökning på nätet för att hitta många system för ärendehantering. De flesta är internationella men det finns också svenska alternativ. I vår topplista här på sidan har vi ett större fokus på svenska tjänster. Det finns två anledningar. Den första är att språket underlättar i supportfrågor. Den andra är att de svenska alternativen många gånger helt enkelt är riktigt bra.

Hur hittar du då det ärendehanteringssystem som är bäst för ditt företag? En bra idé är att börja med att titta på vilka behov som finns. Varför behöver ditt företag ett ärendehanteringssystem eller varför finns ett behov av att byta från ett annat? Vilka typer av funktioner skulle ni kunna dra nytta av?

Här kan det vara bra att lista vanliga funktioner i ett system för ärendehantering. Nedan är funktioner som du kan räkna med finns med i de flesta system. Skulle ditt företag kunna ha nytta av majoriteten av dessa eller till och med alla?

  • Ärendehistorik / överskådliga konversationer
  • Möjlighet till noteringar
  • Autosvar utifrån mallar
  • Prioritering av ärenden
  • Påminnelser
  • Översiktsbild av ärenden som behandlas just nu
  • Rutiner för automatiska vidarebefordringar
  • Integration med CRM-system
  • Statistik över avklarade ärenden

Jämför ärendehanteringssystem

Många system för hantering av ärenden har liknande egenskaper. Det följer av mjukvarans natur. Samtidigt finns ändå såklart skillnader mellan olika program. Det handlar i huvudsak om tre saker, nämligen:

  • Möjligheterna till integration med andra system
  • Mängden och detaljeringsgraden i statistiken
  • Kanaler för inkommande ärenden

Ett ärendehanteringssystem blir naturligtvis ännu mer värdefullt om det kan kopplas till andra funktioner och system. En koppling till ett CRM-system kan vara praktisk för företagets marknadsföringsavdelning och med en koppling till ett komplett ERP-system kan hela företaget dra nytta av data från ärendehanteringen.

En annan sak som skiljer mellan olika program är mängden statistik och detaljeringsgraden. Det är värdefullt med statistik kring ärendehantering. När kommer flest ärenden in? Vilka kanaler verkar kunderna föredra? Hur snabbt löser vi olika typer av ärenden? Med mer statistik finns möjligheter till förändringar för mer effektivitet.

Sist men inte minst finns skillnader när det gäller kanaler. En del program för ärendehantering har stöd för flera smarta kontaktvägar för snabbare hantering, däribland chatt, dynamiska formulär och FAQ-sidor.

Med den här guiden hoppas vi att du har fått värdefull insikt om hur den här typen av mjukvara fungerar. Vi hoppas också att du kan ha nytta av topp 10-listan över de bästa systemen på marknaden idag.