Salesforce CRM-system erbjuder funktioner för både försäljning, marknadsföring, kundservice, e-handel och kundlojalitet. Med den här programvaran i molnet samlas all data kring allt i försäljningsprocessen på en plats.
- Datadrivet
- Allt i ett-program
- En värld av funktioner
- Bra på integrationer
- Många sätt att automatisera
- Dyrare än många konkurrenter
- Lång startsträcka
- Kan upplevas som komplicerat
Salesforce är för många nästan en synonym till CRM-system överlag. Det var redan år 1999 som en första version av programmet lanserades. Salesforce kan också sägas ha varit ett av de första helt molnbaserade programmen. Idag är det hundratusentals företag och organisationer i alla storlekar världen över som använder CRM-systemet från Salesforce. Salesforce erbjuder en mängd produkter för företag. Flaggskeppet är Customer 360, som samlar funktioner för både försäljning, marknadsföring, kundservice, e-handel och kundlojalitet. Med den här programvaran i molnet samlas all data kring allt i försäljningsprocessen på en plats.

I utbudet av tjänster finns också ett CRM-system fokuserat på vad små och medelstora företag kan behöva. Likaså finns möjlighet att köpa abonnemang på specifika moduler, såsom moduler för Försäljning eller Service. Många användare upplever att Salesforce är enkelt att använda. Vissa tycker dock att det kan vara utmanande att komma igång initialt med den mängd möjligheter som programmet ger. Priset är en annan sak som många användare nämner som en nackdel. Användargränssnittet upplevs som modernt och det är många kunder som lyfter fram flexibilitet och kraftfull rapportering som stora fördelar.
Salesforce erbjuder en gratis testperiod på 30 dagar. Det krävs inget kreditkort för att starta den här perioden. Vad kostnaden sedan blir för en CRM-lösning avgörs av val av funktioner och antalet användare. Alla användare har fri tillgång till support, detta på engelska. Supporten finns tillgänglig på telefon, via e-post och uppringning.