Optimizely är inte en traditionell e-handelslösning, de har itället valt att satsa på optimering av alla delar i kundupplevelsen. Allt från design och innehåll till marknadsföring och köpupplevelsen.
- Hög flexibilitet
- Bra automatisering
- Utmärkt användarvänlighet
- Många integrationer
- Bra onboarding
- Kan bli dyrt
- Främst för större aktörer
- Krävs teknisk kunskap inom webbutveckling
Optimizely är inte en traditionell e-handelslösning. Det amerikanska företaget som står bakom tjänsten har istället fokus på optimering av alla delar i kundupplevelsen. Optimizely kan med andra ord användas för att optimera design och innehåll, marknadsföring och kundens hela köpupplevelse. Bolaget har en närvaro i Sverige och det är många stora svenska företag som använder sig av Optimizely. Ett nyckelord här är ”stora”. Optimizely erbjuder en värld av funktioner och verktyg för optimering av digitala upplevelser. Det är sannolikt så att mindre aktörer har mindre nytta av bredden. Det är givetvis en nackdel med tjänsten.

Det finns tre produkter i Optimizelys erbjudande, nämligen Orchestrate, Experiment och Monetize. Förstnämnda handlar framför allt om innehåll och marknadsföring. Här ingår också ett CMS-program. Experiment handlar om både löpande och specifika experiment. Slutligen så innehåller Monetize funktioner för försäljning och kundlojalitet.
Det kan vara lite svårt att komma igång med optimering och tester. Därför erbjuder Optimizely alla kunder onboarding med ett dedikerat team. På så sätt kan det bli enklare att implementera och börja använda tjänsten. Kunder har också tillgång till support via telefon och en supportportal. Eftersom Optimizely har ett svenskt kontor kan svensk support finnas tillgänglig. Fasta priser finns för Optimizelys plattform för innehåll. Kunder med upp till fem användare som vill testa plattformen kan göra det helt utan kostnad. Det finns också en enklare version tillgänglig till en mindre månadskostnad. För andra tjänster skräddarsys priset efter vad som efterfrågas.