Project 4NYHETER OCH PRESS-MEDDELANDEN från branschen

 

Alla programleverantörer som finns med i Programguiden kan skicka pressmeddelanden och nyheter till oss. På den här sidan publicerar vi gärna kortfattad information 
Lägg in oss i distributionslistan, skicka nyheterna till
 webmaster

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Programguiden.se – 20 år på Internet


När bokföringsprogrammen kom på PC i slutet av 1980-talet var det dags att leta fram ett lämpligt program för det mindre företag där jag då var ekonomichef. Det var så pass skojigt att jag skaffade demoprogram på det som fanns. Då för tiden fick man programmen på disketter. 
När Computer Sweden efterlyste någon som kunde testa ett nytt bokföringsprogram så fick jag min test publicerad...

Läs fortsättningen HÄR!


 

Arkivering

I vilken form ska kvitton till bokföringen sparas? Hur, och i vilken form, kvitton ska arkiveras ger upphov till många frågor – hitta svaren hos Bokförings­nämnden. De har nu upp­daterat sin hemsida med fler frågor och svar som rör arkivering av bokförings­underlag.


 

GDPR – 5 vanliga missförstånd
PwC 2018-09-19

Det har nu gått drygt tre månader sedan GDPR började gälla och under sommaren genomförde Datainspektionen sin första granskning. Förutom att klara kraven för GDPR, verkar en utmaning för många företag vara att tolka de nya reglerna. Här har vi listat 5 vanliga missförstånd kring GDPR.

Läs mer »


 

Dags att leva upp till lagkravet om e-faktura till offentlig sektor

Hogia 2018-08-28


I juni tog riksdagen beslutet att leverantörer till offentlig sektor endast ska skicka elektroniska fakturor från och med den 1 april 2019. Uppskattningsvis omfattar detta drygt 200 000 leverantörer till offentlig sektor. Vad behöver de leverantörerna göra nu för att kunna vara med i framtida upphandlingar?

 

Läs mer

 


 

Krav på elektronisk betalning för rut- och rotavdrag


Regeringen har överlämnat en remiss till Lagrådet med ett förslag om att införa ett krav på elektronisk betalning för att få rätt till rut- och rotavdrag. När ett företag har utfört en rot- eller ruttjänst ger kundens betalning företaget rätt till en utbetalning direkt från Skatteverket. Krav på elektronisk betalning ökar kontrollmöjligheten vilket försvårar ekonomisk brottslighet.

 

Läs mer


 

eWay-CRM 5.2 er her!

GDPR Sikkerhet Passord Automatisk låsing av konto Advarsel om usikker tilkobling Brukervennlig Intelligent levering av E-post for markedsføring Nedtrekkmenyer med minne Läs mer här!
.


 

Alla talar om GDPR. Har du som småföretagare koll inför den 25 maj?
speedledger 2018-05-03

Detta säger lagen….
Du får endast samla in personuppgifter för “särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål som sen inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dess ändamål”. Detta gäller både i fall för anställda och kunder. Du får alltså inte samla in uppgifter för ett visst syfte, och sedan använda dem i ett annat syfte än det du hade när du samlade in informationen. Läs mer här:
https://www.speedledger.se/blogg/gdpr/ 


 
Här är GDPR-smockan som kan drabba en femtedel av svenskarna
computersweden 2018-05-03


Den 25 maj börjar GDPR att gälla. Vad inte många känner till är att de nya reglerna även omfattar bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar – så för de föreningar som inte tagit tag i frågorna börjar det verkligen brinna i knutarna.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.701782/gdpr-smocka-sverige?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_campaign=IDG%20Senaste%20nytt%20Morgon%202017%202018-05-03%207%3A39%3A15 


 

Arbetsgivarintyg – endast ett par klick bort med ny funktion från Kontek
Kontek Lön AB - 2018-05-02

Varje år hanteras ungefär 700 000 arbetsgivarintyg i Sverige. De skickas från arbetsgivare via arbetstagare till a-kassan – och ibland tillbaka igen. För att effektivisera processen och spara både tid och resurser lanserar Kontek en funktion som gör att arbetsgivarintyget snart bara är ett par klick bort.

 


 

Är det tillåtet att skicka fakturor via mejl?


Björn Lundén Information AB
2018-02-02


GDPR blir verklighet om några månader och många undrar hur det kommer att påverka deras verksamhet.


1. Varför införs GDPR?
2. Är det tillåtet enligt dataskyddsförordningen (GDPR) att skicka fakturor via mejl? Jag är fastighetsägare och hyresavierna innehåller hyresgästens personnummer, är det ok?
3. Gäller den nya dataskyddsförordningen (GDPR) bara företag eller även privatpersoner?
4. Om en kund hävdar rätten att bli glömd enligt dataskyddsförordningen (GDPR) måste vi radera allt om den personen?
5. Kan man inte skicka lönespecifikationer med mail då den nya dataskyddsförordningen (GDPR) börjar gälla?
Björn Lundén Information AB reder ut begreppen:
https://www.blinfo.se/foretagskunskap/gdpr-5-snabba__16350


Att Föra Bok

BFN 2017-10-17

Att Föra Bok är BFN:s handledning i bokföring. Den innehåller 32 fullmatade A4-sidor med råd och tips till nystartade företagare om hur en välskött bokföring bör se ut.

Handledningen tar upp nyttan av en budget, hur en verifikation ska se ut och ordnas, grunderna i den löpande bokföringen, årsbokslut, årsredovisning, med mera.

Att Föra Bok finns som pdf. Den går också att beställa i tryckt version från FAR.

Att Föra Bok


Så digitaliserar du ekonomihanteringen

PwC Sverige 10 oktober 2017

Det finns mycket man som företagare kan göra för att digitalisera sin verksamhet, snabba upp de interna processerna och öka effektiviteten. Här får du några tips på hur ditt företag kan digitalisera ekonomihanteringen.


Det finns en mängd olika sätt att digitalisera företagets administrativa processer. Ni kan tjäna både tid och pengar på att se över de delar av verksamheten som sköts manuellt och hitta sätt att överföra informationen per automatik istället.

 

Läs mer här https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/sa-digitaliserar-du-ekonomihanteringen  

 


 

Småföretagare vill skrota papperskvittot

 

Fagersta-Posten 2017-10-06

 

Sex av tio småföretagare i Västmanland vill slippa arkivera papperskvitton och i stället gå över helt till digitala kvitton, det visar en ny undersökning från Visma.


Men för att det skulle kunna genomföras krävs en lagändring. – Digitala verktyg har revolutionerat kvittohanteringen, men lagstiftningen i Sverige släpar efter. I stället för att tvingas sätta kvitton i en pärm borde småföretagare använda tiden till att utveckla sina verksamheter och skapa jobb, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

I dag är elektronisk lagring av papperskvitton är inte tillåtet. Papperskvitton som till exempel skannas in eller fotas av med en mobiltelefon måste enligt lagen alltid sparas – originalkvittot i tre år och den digitala kvittokopian i ytterligare fyra år.

 


 

Automatisk bokföring - för dig som anser att tid är pengar

Visma 2017-10-04

Affärssystem i framtiden kan liknas vid utvecklingen som vi just nu ser tydligt i bilbranschen, det vill säga en gradvis ökning av att bilar blir mer och mer självkörande. Vismas vision för framtida affärslösningar är att systemet automatiskt bearbetar transaktioner, samtidigt som användaren har kontroll genom att övervaka processen. –Jostein Håvaldsrud, Utvecklingsdirektör på Visma.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/bokforing/automatisk-bokforing


Digitala kvitton - slipp pappershögen


Visma 2010-10-02

Med digitala kvitton slipper du att gå igenom en hög med papperskvitton när du ska bokföra dina inköp. Om du måste hantera många papperskvitton tar den hanteringen tid och blir kostsam. Ett digitalt kvitto är en fullt godkänd verifikation som du inte behöver skriva ut på papper. Digitala kvitton måste dock enligt bokföringslagen sparas i sju år, precis som papperskvitton.

Om du inte kan välja att få ett digitalt kvitto direkt från din leverantör har du ändå möjlighet att föra över dem till digital form via Visma Scanner. Genom att fotografera dina kvitton och leverantörsfakturor med mobilen kan du få in dem direkt i ditt ekonomiprogram

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/digitala-kvitton



SAP lanserar nytt affärssystem i molnet helt på svenska 
SAP Sverige - 2017-09-27

SAP lanserar nu en svensk version av sitt uppmärksammade affärssystem SAP S/4HANA Cloud. Genom att systemet är molnbaserat kan kunderna enkelt komma igång och kryssa för vilka affärsfunktioner som de vill prenumerera på. SAP S/4HANA är inte bara översatt till svenska utan också helt anpassat till svenska bokföringsrutiner, lagar och regler.

Den svenska versionen är inte bara helt översatt utan också anpassad för att möta alla svenska lagar och regler med bland annat rätta momskoder och liknande bolagskrav. Kunderna kan få ut sin redovisning enligt Bas 2016 och molnversionen stödjer också IFRS15 som kommer nästa år. 
Molnversionen av SAP S/4HANA har nu anpassats till ett 30-tal länder. Näst i tur står bland annat Danmark och Norge och i ett senare skede också Finland. 
SAP S/4HANA Cloud vänder sig framför allt till medelstora företag. Grundversionen passar för olika branscher som tillverkande industri och den finns också i en specialversion för tjänsteföretag (professional services).


Ny version av PromikBooks Windowsprogram!
PromikBook 2017-09-25

Den nya versionen av PromikBooks windowsprogram är nu äntligen ute, och den kommer med en lång lista av funktioner: •Skapa utgående fakturor •Skapa kund, leverantör och artikel •Skapa ny verifikation •Lista utgående fakturor •Lista inkommande fakturor •Lista kund, leverantör och artikel •Lista verifikationer
Syftet med windowsprogrammet är att snabba upp arbetet och minska den tid ni spenderar med bokföring och fakturering, samt att få ett omväxlande gränssnitt. Programmet är kopplat mot det bolag som finns på www.promikbook.com, vilket gör att all information synkroniseras automatiskt.


 

Lättare för en miljon företagare att göra rätt

 Hogia - 2017-09-13 09:00 CEST

Nu blir det enklare för småföretagare att korrekt hantera hela sitt företags ekonomi. Hogia lanserar Årsbokslut, och gör därmed den molnbaserade produktserien Smart komplett. Program för lön, fakturering, ekonomi och årsredovisning finns redan. All information ligger nu i samma miljö och uppgifterna är redan förifyllda när det är dags att göra årsbokslutet. 

Som företagare är man ansvarig för att den löpande redovisningen sköts rätt. Företagets styrelse ansvarar för att upprätta en årsredovisning som följer årsredovisningslagen och som inte innehåller väsentliga fel. Skatteverket gör ingen skillnad på om det beror på oegentligheter eller slarvfel.
Smart-serien är utvecklad för företag med upp till nio anställda.


 

SIE-standarden jubilerar – har gjort Sverige världsledande

 

Hogia 2017-06-29
För 25 år sedan skapades det svenska SIE-formatet. Det är en standard som möjliggör att olika programvaror kan utbyta redovisningsdata med varandra. Formatet har fått stor spridning och har gjort Sverige världsledande på området. Läs mer här:  http://www.ekonomi-info.nu/sie-standarden_jubilerar_%E2%80%93_har_gjort_sverige_varldsledande_14021.asp


Fortnox tecknar avtal med Handelsbanken

Fortnox - 2017-06-20 

Med start i slutet av 2017 får Handelsbankens företagskunder möjlighet att använda Fortnox molnbaserade lösningar till exempel bokföring, löneadministration och fakturering direkt i Handelsbankens internet- och mobilbank. Det gör det möjligt för företagskunder att använda automatiserade funktioner och på så sätt sköta sitt företag på ett smidigare och effektivare sätt.


eWay-CRM 5.0 er her. Skreddersydd for deg.

 

Våre kunder  bruker eWay-CRM på litt forskjellig måte. For å hjelpe til med å skreddersy eWay-CRM etter dine behov har vi i eWay-CRM 5.0

forberedt en ny velkomstmeny for nye Free / Premium testkontoer. Her kan du spesifisere hvilke moduler du ønsker å ta i bruk.

eWay-CRM vil aktivere funksjoner basert på dine behov og skjule unødvendige moduler og felt. 


 

Fortnox förvärvar rättigheterna till molnbaserade löneprogram av Datavara

Fortnox - 2017-05-17

Fortnox har slutfört ett avtal med Datavara AB, där Fortnox kommer att förvärva rättigheterna till Fortnox molnbaserade löneprogram. Datavara AB är en ledande leverantör av programvara för personaladministration, och har utvecklat Fortnox löneprogram från början.

Fortnox Lön lanserades 2010 och finns sedan hösten 2016 i två olika varianter, Fortnox Lön och Fortnox Lön Plus. I Fortnox Lön sköter företaget enkelt sin lönehantering själva eller i samarbete med sin redovisningsbyrå. De anställda kan enkelt rapportera sina avvikelser via Fortnox Lön Personlig. Fortnox Lön är integrerat med Fortnox Bokföring och andra program i Fortnox. Via Fortnox API integreras Fortnox Lön enkelt med för- och eftersystem.

 



Varför köpa dyra datorprogram

när det finns bra alternativ som inte kostar ett öre? Här är sju gratisprogram som ersätter program för nästan 7 000 kronor. 

(PC för Alla 2017-05-08)
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.656530/spara-pengar-gratisprogram


 

Fotograferade kvitton ej godkända underlag

BFN 2017-03-20
Det finns många ekonomisystem där kvitton fotograferas. En angelägen fråga är då om underlaget som fotograferas utgör räkenskapsinformation och papperskvittot därmed kan slängas?

Enligt ett aktuellt svar från Bokföringsnämnden (BFN) gäller att om den anställde agerat för företagets räkning är det en affärshändelse i företaget. Därför ska den uppgift som den anställde har tagit emot, det vill säga kvittot, användas som verifikation under arkiveringstiden.

Om den anställde har betalat affärstransaktionen med egna medel eller med kort som hen är betalningsskyldig för saknar betydelse för vad som ska användas som verifikation.

Läs hela BFN:s svar 
här »

 


 

e-conomic övergår till Visma eEkonomi


30 juni 2018 stängs e-conomic ner i Sverige
För de som väljer Visma eEkonomi utvecklar Visma en funktion som automatiskt för över data från e-conomic till Visma eEkonomi. De som är kunder hos e-conomic kan också byta till SpeedLedger e-bokföring. På köpet får de  direktkoppling till internetbanken, automatiska bokföringsförslag och kostnadsfri bokföringsrådgivning


 

Gratis fakturatjänst och schysst kravhantering – nytt partnerskap mellan 3 Företag och Inkassogram

Inkassogram - 2017-03-21


Telekomföretaget 3 erbjuder nu sina företagskunder faktureringstjänster och kravhantering direkt från den egna webbplatsen i ett partnerskap med Fintechbolaget Inkassogram.
Många av 3s företagskunder är småföretagare: - ”Genom att erbjuda Inkassograms gratistjänster via vår webbplats bidrar vi till att göra småföretagarnas vardag enklare, så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet”, säger Anna Skarke, affärsområdesansvarig för 3 Företag. 
Många småföretagare upplever att det är krångligt med fakturering, avprickning, påminnelse-, krav- och inkassohantering. Via Inkassogram kan nu 3 erbjuda det helt automatiserat och i ett enda flöde till sina kunder. Men det är också möjligt att använda sig av endast kravhanteringen om man redan har fakturor som är förfallna direkt via en widget på Tre.se.



 

Här är 11 sajter som ersätter dina dyra datorprogram – helt gratis

PC för alla 2017-02-21


En gång i tiden var vi tvungna att skaffa mjukvara för tusentals kronor för att använda datorn till något vettigt. Men nuförtiden kan vi faktiskt göra det mesta direkt i webbläsaren, detta tack vare allt snabbare bredband och ny teknik som html5. Här är 11 sajter som ersätter dina dyra datorprogram – helt gratis
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.676355/gratis-bildredigering-samtal-lagring 
Office-paket Bildbehandling Spela upp musik Projektledning Kommunikationsverktyg Videoredigering Röst- och videosamtal Presentationsprogram Viruskontroll Lösenordshantering Lagringsutrymme


 

Doxus version 1.3 släppt

 

En ny version av Tidrapporteringsprogrammet Doxus från Logia släpps i dag 2017-02-09. Doxus är ett webbaserat program för små och medelstora företag för att hålla rätt på tidrapporter och arbetsorder. Sedan tidigare finns stöd för timredovisning, projekthantering, frånvaro och resor. I den nya versionen införs stöd för offert och faktura. En annan nyhet är även möjligheten att skriva ut och posta direkt i appen - vi ser till att det läggs på lådan. Faktureringssystemet är kompatibelt med alla bokföringsprogram.

De nya versionen av Doxus ger starkare stöd för flera webbläsare och ger också möjligheter till snyggare utformning av utskrifter när det gäller layout, typsnitt och färger - för rapporter, offerter och fakturor.

I Doxus 1.3 finns nu även stöd för automatisk skapande av återkommande jobb samt stöd för småjobb som snabbt  läggs in och avslutas med ett knapptryck. I version 1.3 blir Doxus ännu enklare och ännu flexiblare.


 

Nya möjligheter i version 4.4. Anpassa eWay-CRM och arbeta enklare.

 

Visste du att eWay för oss betyder "Det enklaste sättet"? Version 4.4 av eWay-CRM erbjuder funktioner som gör systemet lättare att arbeta med. Anpassa program och ta bort onödiga funktioner för att förbättra användarupplevelsen, fokus och produktivitet.

Form Designer
Skärmbilder eller formulär i eWay-CRM kan nu anpassas till dina behov. Dölja fält som du inte behöver, dra och släpp anpassade fält och distribuera layout till dina kollegor. Formulär som exakt passar dina behov kommer att öka allas arbetsinsats och minska den administrativa tidsåtgången.

Dölja de moduler som du inte använder
Den senaste versionen av eWay-CRM ger dig möjlighet att dölja de moduler du inte behöver via Module Permissions under Systemadministration. Skulle du ångra och få behov för en eller flera av dessa moduler, så kan du enkelt reaktivera.

Förbättrad engelska
Vi lyssnade och lärde. I eWay CRM 4.4 har vi ändrat vissa namn på knappar och funktioner så att de blir lättare att förstå. Alla versioner använder nu ett mer avancerad affärsspråk.

Advanced Filter Editor (filter redigering)
Har du någonsin önskat att du kunde se bara de möjligheter som fortfarande är aktiva? Behöver du en lista över alla projekt där verkliga intäkter är lägre än beräknade intäkter? Prova den nya Filter Editor och skapa rapporter som hjälper dig hantera din verksamhet bättre.

Lättare att arbeta med Mobile App
eWay-CRM Mobile har också uppdaterats. Nu är det möjligt att spara dokument direkt i eWay-CRM. Använda Android Share funktionen för att snabbt bifoga en fil till ett projekt eller ett företag i eWay-CRM.

Läs mer her:
 www.eway-crm.no  och följ oss på blog.eway-crm.no.



Molntjänst för fakturering från epicraft

 

Fakturera från flera datorer och säkra din data med vår nya molntjänst till epicraft Faktura!

 

Använd molntjänsten med epicraft Faktura och få fördelarna med ett Windowsprogram, utan nackdelar.

Din data lagras på säkra servrar och du kan fakturera snabbt och enkelt utan oro för att din data ska försvinna om datorn kraschar.

 

Om molntjänsten

- Fakturera från flera datorer med fakturaprogrammet epicraft Faktura

- Din data lagras på våra servrar

- Daglig backup

- Hög säkerhet och kryptering

 

Pris: 59 kr/mån*

* Prenumerationskostnad på 69kr/mån för epicraft Faktura tillkommer

 

Läs mer om molntjänsten här:

https://www.epicraft.se/molntjanst-for-epicraft-faktura.aspx


BOQ säljs lokalt

Formsmedjan tillsammans med en partner förvärvar hela rörelsen av BOQ System, inklusive personal, rättigheter och åtaganden. 
– Vårt tekniska djup och vana av utveckling och förvaltning av system i kombination med vår kunskap kring försäljning och kommunikation gör att vi känner oss trygga i att ta över och ytterligare utveckla detta anrika varumärke, säger Marcus Zerpe, ordförande för BOQ System AB. De nya ägarna övertog verksamheten från och med 1 oktober 2016.
 Se mer på  http://www.pgq.se/

 


 

5 fallgropar med gratis bokföringsprogram

 

e-economic blog 19. oktober 2016
Gratis är gott heter det, men hur bra är det egentligen att välja gratis bokföring till företaget? Här är fem fallgropar du antagligen vill undvika.

Det kan till en början verka lockande som företag att välja en kostnadsfri lösning för att sköta sin ekonomi. Ganska snart inser du att det finns oanade begränsningar, kompromisser och problem som uppstår när du väljer ett gratisprogram. Visma Spcs går igenom fem tänkvärda frågor kring gratis bokföringsprogram i sin guide på ämnet:

1. Bokföring i Excel är inte OK
Många försöker fortfarande bokföra i kalkylark. Det är kanske “gratis”, men definitivt inte tillåtet.
2. Ett bokföringsprogram är mer än bara bokföring
Det är lätt att stirra sig blind på just bokföringsdelen av ditt program, men ganska snart inser du att du även måste kunna sköta fakturering, deklaration och kanske löner, för att bli helt effektiv som företagare.
3. Gratis kan visa sig vara för bra för att vara sant
All marknadsföring kring gratisprogram håller inte vad den lovar. Ofta finns det kostnader eller begränsningar förknippande med funktioner som du kanske tog för givet var kostnadsfria.
4. Alla kostnader handlar inte om pengar
Som företagare vet du att tid är pengar. Vad spelar det då för roll om ett program inte kostar något i pengar, men innebär extrajobb och tankebry i stället?
5. Vad händer om det slutar vara gratis?
Osäkerheten kring hur gratistjänsten ska fortsätta fungera i framtiden finns alltid där. Vågar du ta den risken framför ett tryggare betalalternativ?

 

http://blog.e-conomic.se/5-fallgropar-med-gratis-bokforingsprogram/

 


 

 

Ny undersökning från Visma: Dubbelt så många redovisnings- och revisionskunder i molnet


Pressmeddelande • Okt 11, 2016 

Redovisning och revision flyttar över till molnet snabbare än någonsin. Andelen kunder hos redovisnings- och revisionsbyråer som gått över helt till webbaserade lösningar har fördubblats på ett år, visar en ny undersökning från Visma. Samtidigt tror sju av tio byråer att branschen kommer att syssla mer med rådgivning det kommande året.

Som ett led i utvecklingen spår nästan sju av tio redovisnings- och revisionsbyråer, 67 procent, att andelen timmar som läggs på rådgivning kommer att öka i branschen under det kommande året. Redan i dag sysslar 85 procent av byråerna med rådgivning mellan en och tio timmar i veckan, och sex procent ännu mer än så.

Om undersökningen
Undersökningen om redovisningskonsulternas syn på branschens framtid genomfördes via e-post till cirka 3 700 redovisningskonsulter mellan 25 augusti och 10 september 2016. 293 svarade på frågorna.


 

SAP lanserar Startup Focus-program för svenska nystartsföretag


SAP Sverige - 2016-09-27

 
SAP Startup Focus är SAP:s globala program för att ge nystartade företag möjligheten att dra nytta av och analysera stora datavolymer (big data). Nu lanseras programmet också i Sverige. Med gratis tillgång till SAP:s omtalade minnesdataplattform SAP HANA kan svenska entreprenörer och nystartsföretag enkelt skapa kraftfulla analyslösningar för t.ex. uppkoppling av saker, industriell produktutveckling, produktion och service. 

Här finns en översikt och mer information om SAP:s fritt tillgängliga datahanterings- och analysplattformar:

 http://news.sap.com/video-bjorn-goerke-transports-sap-teched-audience-back-to-the-future/ 
 http://news.sap.com/sap-announces-sap-hana-express-edition/ 
 http://go.sap.com/developer/trials-downloads.html 
 http://startupfocus.saphana.com/program/

 


 

SIE 5 mer omfattande än tidigare format


2016-09-23 Tidningen Balans


Nu lanseras det nya SIE-formatet, SIE 5. Formatet har utvecklats och omfattar nu mer data än tidigare.
SIE-formatet är den mest etablerade och utbredda standarden i Sverige för att flytta redovisnings­data mellan olika program­varor, oavsett program­varu­leverantör. Med hjälp av SIE-formatet kan data över­föras både mellan olika program i den egna datorn, och skickas till andra utanför företaget.
SIE 5 är ett nytt SIE-format som tagits fram av SIE-gruppen. Det första SIE-formatet fastställdes i juli 1992, och var då inriktat enbart på över­föring av års­saldon från redovisnings­program till skatte­program. Fil­formatet, som snabbt blev populärt, har utvecklats över åren och fått utökade och mer generella användnings­områden. Det nya SIE-formatet, som varit ute på remiss under våren, utgör en vidare­utveckling av de äldre SIE-formaten.
 Läs mer
här: http://www.tidningenbalans.se/nyheter/sie-5-mer-omfattande-tidigare-format/  

 


 

 

©Programguiden, www.programguiden.se, h ar funnits på Internet sedan 1997, kontaktadress webmaster